Twitteraar Palpeet is een groot liefhebber van architectuur en dus van mooie gebouwen. Hij is, mogen we wel stellen, een kenner. Vinden wij alleen maar leuk, want anders hadden we nooit geweten waarom de Opéra Garnier het mooiste gebouw ooit is! Laat je verbazen!
1. Paul trapt af door Opéra Garnier te introduceren.
De Opéra Garnier in Parijs is het beste gebouw ooit en dit is waarom: pic.twitter.com/pypeoWoX1d
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
2. Daarna begint hij bij het begin.
Het begon allemaal in 1858. Keizer Napoleon III hield van de opera en bezocht er wekelijks eentje. In januari van dat jaar was hij echter het doelwit van een bomaanslag in een van de krappe straatjes rond het enige theater van Parijs. pic.twitter.com/ji7Ghzdw0N
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
3. En brengt het verhaal ons in het oude Parijs.
Als gevolg van de aanslag besloot de keizer dat het tijd werd voor een nieuwe opera, en wel eentje die dichter bij het Louvre was dan de oude locatie. En als we dan toch bezig zijn eentje die iets beter de grandeur van het Tweede Keizerrijk uitstraalt.
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
4. Oke, beetje tijdsdruk.
Het was een van de eerste keren dat er een prijsvraag werd uitgeschreven voor het ontwerp van de nieuwe opera. De locatie was echter al een uitdaging: een ruitvormige kavel. En oja, het geheel moest klaar zijn voor de Wereldtentoonstelling van 1867. Succes! pic.twitter.com/F7clxBW5tt
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
5. Charles Garnier enters the picture.
171 ontwerpen werden ingediend, maar het was ontwerp numero 38 van de tot dan toe volstrekt onbekende architect Charles Garnier die gekozen werd door niemand minder dan Haussmann en de keizer zelf. pic.twitter.com/kdelgGuPOb
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
6. Leuk ontwerpje.
Garnier bedacht een rechthoekig symmetrisch gebouw gericht op en verbonden met het keizerlijk paleis via een brede, speciaal aangelegde avenue. De façade is geïnspireerd op Bernini's oostgevel van het Louvre met een colonnade van dubbele zuilen. pic.twitter.com/F3padGJrwf
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
7. Tuurlijk, vier ingangen!
Deze beschikte over twee hellingbanen (het enige element dat de symmetrie van het gebouw doorbreekt), zodat de keizer direct met zijn koets het gebouw ingereden kon worden en uit kon stappen op de belangrijkste verdieping en is rijkelijk versierd met keizerlijke adelaars. pic.twitter.com/KeGbVsP6UH
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
8. Paul gaat verder met de tour.
De functies van de opera zijn ondergebracht in vier gebouwvolumes: van links naar rechts de kantoren en repetitieruimtes, het toneel en de toneeltoren, de zaal onder de koepel en tot slot de ruimtes voor het publiek om te voor, tijdens en na de voorstelling te socializen. pic.twitter.com/ipuTpzbjwE
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
9. Wow!
Via een lage vestibule komt u binnen in een magnifieke en overweldigende ruimte vol bladgoud, gekleurd marmer, natuursteen en schitterende ornamenten en beelden. De zaal wordt gedomineerd door een schitterende trap die u naar de zaal of naar uw loge brengt. pic.twitter.com/hthVjm7mgj
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
10. Je hebt onze aandacht, Paul.
De Grand Escalier beschikt over talloze balkons en doorkijkjes zodat u iedereen kan zien en iedereen u, dusdanig dat de bezoeker voortaan onderdeel wordt van het theaterspel: de voorstelling begint zodra u het het gebouw binnenstapt. pic.twitter.com/ZQVGumwqJb
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
11. Nog meer?!!?!
Maar er is meer: boven de vestibule over de volle breedte van de façade ligt de Grand Foyer dat gebruikt wordt tijdens de pauze. Het doet sterk denken aan de Spiegelzaal van het Kasteel van Versailles, alleen reflecteert het hier de grandeur van het Tweede Keizerrijk. pic.twitter.com/di3rQfc742
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
12. Uiteraard.
Maar of u nu aankomt met de metro, vanaf het Louvre of een van de omringende boulevards, zelfs buiten ben je al onderdeel van het theaterspel. pic.twitter.com/u3o7twueOq
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
13. Wat een pareltje!
En dan de zaal zelf: uiteraard was die en het podium de grootste van hun tijd. Het plafond is later beschilderd door Chagall en de gigantische kroonluchter, ontworpen door Garnier zelf, was de eerste volledig geëlektriseerde. pic.twitter.com/QFYXFFg3Tr
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
14. Maar niet alles ging soepel.
De opera was uiteindelijk niet op tijd klaar voor de Wereldtentoonstelling, maar de façade kon al wel getoond worden. Het gebouw werd voltooid in 1878. pic.twitter.com/zZEMTHrZfE
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
15. Beetje sip wel.
Napoleon III heeft niet van zijn architectonische kroonjuweel kunnen genieten: Frankrijk werd in 1871 op gênante wijze door Pruisen verslagen dat vervolgens het Duitse Keizerrijk in de Spiegelzaal van Versailles uitriep. Zijn privé-entree in de opera? Dat werd een ijssalon.
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
16. Het is je vergeven.
(Ik ga niet beginnen aan alle beelden en ornamenten, want daar is gewoon echt geen beginnen aan, zo obsceen versierd is het hele gebouw van binnen en van buiten.) pic.twitter.com/pMZNbAGCWt
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
17. De geschiedenisles komt op z’n eind.
In 1989 (geen toevallig jaartal) verhuisde de nationale opera naar een iets minder geliefd gebouw op Place de la Bastille en werd dit gebouw hernoemd tot Palais Garnier . Naar de architect, dus. Vrij uniek. Bij de keizerlijke ingang staat een klein monument ter ere van hem. pic.twitter.com/VnskGvphOz
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022
18. Helemaal waar Paul, bedankt voor de tour!
Is toch een plaatje? pic.twitter.com/nbdACK1SJg
— Paul Peeters (@palpeet) August 15, 2022